דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סעיף 126ג לאור שיעור מס החברות החל בשנת 2011 ואילך 

מאת    [ 26/12/2010 ]

מילים במאמר: 577   [ נצפה 3666 פעמים ]

סעיף 126(ג) לפקודה קובע כי חברה ישראלית אשר קיבלה דיבידנד מחברה זרה תתחייב במס חברות "בשיעור של 25%". לחילופין, הסעיף מאפשר לחברה הישראלית ליהנות מ"זיכוי עקיף" בעת קבלת דיבידנד מהחברה הזרה כאמור, על פי בחירתה, כך שהחברה תתחייב במס חברות "רגיל" על "הדיבידנד המגולם", קרי, דיבידנד שהתקבל בתוספת מס החברות ששולם ע"י החברה הזרה בחו"ל, ותוך מתן זיכוי בסכום מס החברות ששילמה החברה המחלקת בחו"ל והמס שנוכה במקור על הדיבידנד שנתקבל. זאת, בכפוף לכך שהחברה הישראלית מחזיקה בשיעור שאינו נמוך מ- 25% מאמצעי השליטה בחברה הזרה.

 

כידוע, בשנת 2011 שיעור מס החברות צפוי להיות 24%, זאת, לעומת שיעור של 25% שהושת בשנת 2010. שיעור זה צפוי להמשיך ולרדת באופן הדרגתי עד לכדי 18% בשנת 2016. יוצא אפוא, שככלל, החל משנת 2011 ואילך, הבחירה במסלול של זיכוי עקיף תהיה עדיפה על החברה הישראלית, משום שנטל המס במסלול זה, שיעור מס החברות, יהיה נמוך יותר מאשר האפשרות להתחייב במס בשיעור של 25%.

לדעתנו, ראוי לשנות את נוסח סעיף 126(ג) לפקודה, כך שבחלופה הראשונה במקום שנקבע כי "יוטל מס חברות בשיעור של 25%" יבוא נוסח שקובע כי "יוטל מס חברות בשיעור הקבוע בסעיף קטן (א).

ואף תאמץ פרשנות מקלה בתנאיי קבלת אפשרות נוספת היא שהרשות תיתן הבהרה לגבי עמדתה בנושא הזיכוי העקיף ואף תאמץ פרשנות מקלה בתנאיי קבלת הזיכוי עקיף כך שחברה ישראלית תוכל לקבל זיכוי עקיף אף אם לא הוטלו בפועל מסי החוץ על החברה הזרה.

לדעתנו, ללא תיקון חקיקה ו/או קבלת פרשנות מקלה בנושא זה, עלול להיווצר מצב של אנומליה בסעיף ואנו תקווה כי המצב יתוקן עוד קודם להגשת הדו"חות לשנת 2011.

 

יחד עם זאת, נציין, כי במקרה בו לחברה הישראלית נוכה מס במקור בעת חלוקת הדיבידנד ועפ"י הוראות הפקודה היא נדרשת לקזז הפסדים כנגד הדיבידנד כאמור (למשל, כנגד הפסדי הון מני"ע באותה שנת מס), תעדיף החברה להתחייב בשיעור המס הגבוה יותר של 25% וליהנות מהזיכוי הישיר לעומת בחירה בחלופת הזיכוי העקיף, כאמור. בדרך זו, גובה ההכנסה מדיבידנד שתקוזז מההפסד יהיה נמוך יותר ויתרת ההפסד, אם קיימת, גבוהה יותר מיתרת ההפסד שהייתה מתקבלת בחלופת הזיכוי העקיף. זאת מאחר ובחלופת הזיכוי העקיף, מההפסד יקוזז סך הדיבידנד שחולק, בעוד שבחלופת הזיכוי הישיר מההפסד יקוזז סך גבוה יותר, בגובה הדיבידנד המגולם. יתרה מכך, עודף הזיכוי תחת חלופת הזיכוי הישיר יהיה בר ניצול, בעוד שתחת חלופת הזיכוי העקיף עודף הזיכוי לא יותר לניצול בשל הוראה ספציפית (סעיף 126(ה) לפקודה), הקובעת כי עודף הזיכוי "לא יעלה על המס החל לפי סעיף קטן (ג) ולא יחולו הוראות סעיף 205א'".

 

בהקשר זה, נזכיר כי תחת חלופת הזיכוי הישיר, סעיף 205א(ב) לפקודה מרחיב את אפשרות השימוש בעודף הזיכוי שנוצר עקב קיזוז הפסד שמקורו בהכנסות חוץ, כך שניתן יהיה לנצל את אותו עודף זיכוי לא רק כנגד אותו סל, במקרה זה,  דיבידנד, אלא גם כנגד הכנסה מהמקור שכנגדו קוזז ההפסד (למשל סל רווחי ההון); להרחבה בנושא ראה מבזק מס' 331.

נכתב ע"י אתי גורלי (הלמן)




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב